Fűnyíró karbantartás közben elkövetett leggyakoribb hibák
Számunkra fontos, hogy a vevőink vásárlás után is számíthassanak ránk, ezért igyekszünk biztosítani az általunk eladott kerti gépekhez a szerviz hátteret és az alkatrész ellátást. Garanciális szervizként az a tapasztalatunk, hogy a meghibásodásokat az esetek túlnyomó többségében inkább felhasználói hibák okozzák, amik gyakran súlyos költségeket vonnak maguk után. Egy gondosan kiválasztott, karbantartott, rendeltetés szerint használt gép szerviz költségei minimálisak. Blogcikkünkben igyekeztünk a leggyakoribb felhasználói hibákon keresztül összefoglalni a legfontosabb tennivalókat, amikre mindenképp oda kell figyelni a benzines fűnyíró, fűkasza, vagy fűnyíró traktor tulajdonosainak.
Czérna Bálint szervizes kollegánk (10 évet töltött egy ausztriai szakszervizben) összefoglalta Önöknek, hogy mik azok a hibák, amiket a felhasználók leggyakrabban elkövetnek.
Hiába a gondos fűnyíró karbantartás ha...
nem a megfelelő fűnyírót választja az adott munkaterületre, munkálatra. Ha valaki MTD 51 BC fűnyíróval akar rendszeresen vágni egy több hektáros területet, ott a fűnyíró valószínüleg nem lesz hosszú életű. Ez egy szélsőséges példa arra, hogy mi történik akkor, amikor valaki alulméretezi a gépet a vásárláskor. Ellenpéldaként ugyanígy felesleges egy professzionális fűnyírót venni olyan helyre, ahol az nincs kihasználva.
Minden kertigépből van több kategória, ezek közül pedig azt érdemes választani, ami legjobban megfelel az Ön igényeinek. Megkülönböztetünk hobbi felhasználók számára készült, rendszeres használatra szánt, illetve mindennapos munkára való, profi gépeket. Aki bizonytalan a választásban, érdemes ellátogatni egy szakkereskedésbe, ahol segíteni tudnak.
Igyekszünk pár tippet adni:
- A fűnyírók esetében az adott terület mérete határozza meg, hogy mekkora gép szükséges oda. Aki nagyobb területet szeretne vágni, annak azt szoktuk javasolni, hogy vásároljon inkább fűnyíró traktort.
- Aki nem szeret gyakran füvet nyírni, annak nem jó választás a fűgyüjtős, vagy mulcsozós fűnyíró, inkább az oldalsó/hátsó kidobást válassza
- Aki nem szeretne fűnyírót karban tartani, illetve fűvet nyírni, annak tökéletes választás egy Husqvarna robotfűnyíró.
- Egyenetlen területre érdemes AWD (összekerék hajtású) fűnyírót, vagy fűnyíró traktort választani
- A meredek, nehezen elérhető helyekhez legjobb választás egy fűkasza
- Ha könnyebben indítható, csendesebb fűkaszát szeretne, akkor a Honda fűkaszák közül válasszon. A kisebb fordulatszámot ellensúlyozza a nyomaték, stabil megbizható gépek.
- A robbanómotoros gépek indítása és karbantartása igényel némi fizikai erőt és műszaki felkészültséget. Akinek ez nehezebben megy, vagy csak egyszerűbben kezelhető gépet szeretne, annak érdemes inkább akkumulátoros fűnyírót választani. Rendkívül széles a termékpaletta és kiváló minőségű akkumulátoros kertigépeket gyártanak már (pl Makita, Husqvarna), a meghibásodás esélye is kisebb.
Rossz üzemanyag
Tízből kilencszer az üzemanyagellátó rendszerbe beleromlott benzin okozza a meghibásodást. Kivétel nélkül minden esetben problémát okoz, amikor télire úgy teszik el a gépet, hogy nincs kijáratva belőle a benzin. A magyar benzin 2 hónap alatt tönkremegy. Kevésbé közismert tény, hogy a benzinkannát is időközönként ajánlott cserélni. Ha már egyszer sokáig állt benne a rossz benzin, utána hiába rakunk bele frisset.
A problémára biztos megoldás az Aspen alkilát üzemanyag:
- évekig nem romlik meg
- kapható négyütemű gépekhez is, illetve kétütemű gépekhez való keverék
- kisebb a károsanyag kibocsájtás
- kevesebb káros anyagot tartalmaz, így az egészségre sem olyan kártékony, mint a hagyományos benzin
- nem dugul el a karburátor
- csökkennek a javítási, karabantartási költségek
- a motor hosszabb élettartamu lesz
Nem elegendő mennyiségű- , vagy túl sok kenőanyag
Szintén dobogós a meghibásodások okai között. Egy motorban szorosan illeszkedő, mozgó alkatrészek találhatók, amiknek filmréteg szerű, a gyártó által előírt, megfelelő mennyiségű és viszkozitású kenőanyagra van szükségük a károsodás mentes mozgáshoz.
- Ha egy négy ütemű motorról beszélünk, ahol külön rendszert képez a kenés, amiben az elegendő mennyiségű kenőanyag jelenlétét egy nívópálcával lehet ellenőrizni. Ezen található egy minimum és egy maximum jelzés, e két jelölés közt kell tartani az olajszintet. Érdemes a motorhoz való gyári olajat megvásárolni (pl Honda olaj, Briggs olaj). A négyütemű fűnyíróknál az olajat rendszeresen cserélni kell. Az első olajcserét 5 üzemóra után szoktuk javasolni. Ezt követően mindig a motor használati utasításában leírt időközönként kell elvégezni. A fűnyírók olajcseréjéhez érdemes szerviz készletet vásárolni, mert nem rendelkeznek olajleengedő csavarral, mint a fűnyíró traktorok.
- A kétütemű motorok működéséhez elengedhetetlen a megfelelő arányú keverék. A gyártó által meghatározott arányban (többnyire 1:50) össze kell keverni az olajat a benzinnel. A túl sok és túl kevés olaj jelenléte egyaránt problémát fog okozni. Ebben az esetben is a legjobb választás a gyári kétütemű motorolaj (Husqvarna, Oleo-Mac) . Az igényes géptulajdonosok szeretik a "fullszintetikus" olajat választani, ami jobb kenést, jobb telejsítményt, hosszabb élettartamot biztosít, illetve ezzel sokkal kevésbé füstöl. Ha piros Aspent választja, akkor jó minőségű olaj és üzemanyag tökéletes arányú keverékét kapja.
A nem megfelelően tisztított vágóasztal
A fűnyírót minden használat után techikailag tisztán kell elrakni. A vágóasztalra ha rászárad a lenyírt nyesedék és a sár, az indításnál meg tud szorulni a kés, ami az ékszíj elszakadását eredményezheti.
A vágóasztal anyagát is roncsolja, ha hosszan áll rajta a szennyeződés. Tisztító sprayt is segítségül lehet hívni. A minőségibb fűnyírókon van tömlő csatlakozó, ami megkönnyíti a folyamatot. A Husqvarna Rider vágóasztala szerviz pozicióba helyezhető, a takarítása így kényelmes és gyors.
Nem figyel a fűnyíró késre
Fontos, hogy a kés ne akadjon el semmiben, miközben a fűnyíró dolgozik. Ha mégis ez történik, enyhébb esetekben csak a kés görbül el. Ha szerencsétlenül kap el alulról valamit a gép, akkor a főtengely is elgörbülhet. Ez a legtöbb esetben végzetes hiba, nehéz ilyenkor megmenteni a fűnyírót. Csak a legbátrabb, legtapasztabb szerelők merik bevállalni a javítását és nekik sem sikerül minden esetben.
Ügyelni kell rá, hogy a fűnyíró kés mindig éles legyen. Az életlen kés csak tépi a füvet, a pázsit teteje ilyenkor elveszti smaragdzöld szinét és besárgul. Ha már elkopott a kés és már nem érdemes újra megélezni, mindenképp újat kell vásárolni.
Bizonyos erősebb fűkaszákhoz a damilfej mellé kés is jár gyárilag. Bátran használható ezzel is a gép, viszont csak lágy szárú növények nyírására, fás szárúakat nem ajánlott.
Nem cseréli időben a forgó-kopó alkatrészeket
Egy fűnyíró gépben az alábbi alkatrészeket rendszeresen cserélni kell:
- olajszűrő (minden olajcserénél)
- légszűrő (miután teljesen elkoszolódik)
- üzemanyag szűrő
- gyertya
- fűkaszákon damilfej, miután elkopott
Nem ellenőrzi a keréknyomást
A fűnyíró traktor kerekén mindenképp rendszeresen ellenőrizni kell a nyomást. Ha lapos a kerék, akkor a vágáskép nem lesz egységes. A gumi belső és külső egy idő után elhasználódik, kilukad. Ilyenkor meg lehet próbálni megjavítani, de ha nem lehet, akkor ki kell cserélni.
Nem gondozza az akkumulátort
A ma kapható fűnyíró traktor akkumulátoroknál a gondozásmentes kifejezés nem azt jelenti, hogy nem kell feltölteni, csak azt, hogy egy zárt rendszer és nem kell savat utántölteni. Ha tudjuk, hogy hosszú ideig nem fogjuk használni (pl télen) a fűnyíró traktorunkat, az akkumulátort feltöltött állapotban fagymentes helyen kell tárolni.
Azok a bizonyos zsírzópontok
A fűkaszák szöghajtását legjobb minden használatnál az erre a célra készült gyári kaszazsírral kezelni. Ahol ezt nem teszik, a szöghajtás megfeszül és tönkremegy.
Nem viszi el szervízbe átvizsgálásra
A tavasz beköszöntével a lelkes hobbi kertészek alig várják, hogy megkezdhessék a szezon eleji munkálatokat. Előkerülnek a fűnyírók, fűkaszák, fűnyíró traktorok. A tapasztalat az, hogy ezeknek jelentős hányada valamilyen okból nem akar elindulni.
Tömegével jelennek meg ilyenkor a szervizünkben a zaklatott gép tulajdonosok. A kérdés ilyenkor mindig ugyanaz: "Mikor tudják megnézni? Sürgős lenne, mert mindjárt füvet kell nyírni!" Sajnos az esetek többségében azt kell válaszolnunk, hogy amint sorra kerül. Hiába dolgozunk három szerelővel, véges a kapacitásunk.
Ha csak a karburátort kell kitisztani, vagy egy egyszerű beállítás megoldja a problémát, akkor még viszonylag gyorsan el tudunk készülni a géppel. Az a problémásabb eset, ha olyan alkatrészt kell cserélni, ami épp nincs raktáron, ilyenkor hosszabb a várakozási idő. Ami ennél is rosszabb, ha a beszállítónál is átmeneti készlethiány van az adott alkatrészből (a világjárvány alatti gyártási problémákból eredő áruhiányt a mai napig érezzük), ilyenkor több hét, vagy ennél hosszabb is lehet a várakozási idő.
Mit tud tenni Ön azért, hogy ne járjon így?
- Egy benzines gépnél mindenképp jó döntés egy évben egyszer egy megbizható szervizes szakemberrel megnézetni. Télen a kert megpihen, ön pedig egy időre félreteheti a gépeit. A kisgép szervizek ilyenkor is nyitva tartanak. Ha a szezonon kívüli időszakban viszi karbantartásra kerti gépeit, biztos lehet benne, hogy azok bevetésre készek lesznek, mire nőni kezd a fű.